Akatre

Akatre is een artistieke studio, opgericht in 2007 door Valentin Abad, Julien Dhivert en Sébastien Riveron. Hun doel is om te experimenteren, te spelen met verschillende grafische toepassingen. Doordat zijzelf het grafisch ontwerp, de typografie, fotografie en video doen, ontstaat een persoonlijke en emotionele betrokkenheid. Elk project is een persoonlijke ontdekking van de mogelijkheden en draagt bij tot de ontwikkeling van het bureau. Zij zijn telkens op zoek naar een onverwachte invalshoek, een bijzondere propositie, zonder het doel uit het oog te verliezen.

Akatre werkt met name voor culturele instanties, kunst, muziek, mode en pers, van concept tot en met uitvoering. Visual identities, installaties en editorial ontwerp. Met een traditionele aanpak ontwerpen zij typografische creaties, die meestal de basis zijn voor een fotografische toepassing. Elk detail is overwogen.

Zij hebben de visual identity ontworpen voor biennal event "Saint-Ouen, traverse d'arts" in 2012, van Tu Nantes (2011 en 2012), van verscheidene magazines, zoals: Liberation, Usbek and Rica, Tsugi magazine, WAD, Obsession, Télérama en op modegebied: Issey Miyake, Gallerie des Galeries (Parijs). Foundation Cartier collectie: catalogus 'Histoires de voir' (2012) en eigen foto/video projecten Vjing in 2011 voor ParaOne and Tacteel in de Gaité Lyrique, Parijs.

Hun grafisch werk is tentoongesteld tijdens het 'International Festival of the poster and the graphics of Chaumont' (in 2010 en 2012), Paper Jam 2 (2012), Gallery Wanted in Paris (2010) en de tentoonstelling 'Atroa' in Space 1789 is aan hen opgedragen (Saint-Ouen, najaar 2011).

De Duitse uitgever Gestalten heeft hun werk van de afgelopen 5 jaar gebundeld in de uitgave 'Zero to five' (Oktober, 2012). Het bevat zowel eigen werk als gereraliseerde projecten voor klanten, op het gebied van kunst, cultuur, muziek, mode en luxe. Meer info: shop.gestalten.com

Akatre is gehuisvest in Mains d'Œuvres, Saint-Ouen. www.akatre.com

Publicaties & Exposities

Chaumont - Festival international
de l’affiche et du graphisme
Affiches de Cindy Van Acker et Fun 17
Mei 2010 en 2012

Moti - Breda
Pop-up Generation
2012

Gestalten - Berlin
Papercraft 2
2011

My Monkey galerie - Nancy
Exposition collective
"Espace topographique"
2011

Grafik - Londres
"Typo showcase"
Article dans la section
April 2008

Hattie Newman

Hattie Newman is illustrator en set maker, gevestigd in Londen. Vanuit de behoefte om haar ontwerpen tot leven te wekken, heeft ze zich gespecialiseerd in driedimensionaal werk. Haar portfolio bestaat uit zowel commercieel als redactioneel werk en set design, voor klanten als Honda, Louis Vuitton, Sony, The Guardian, Macmillan Publishers, Royal Mail, Universal Records, GAP, Conde Nast, French Connection en vele anderen.

Geboren in Devon, op het rustige platteland. Na haar studie grafisch ontwerp aan de universiteit van Bristol verhuisde Newman naar Londen, waar ze de wereld van set design ontdekte. Papier is haar passie, waarmee ze 2D en 3D creaties maakt, vanuit haar East Londen studio. Fascinerende illustraties, sets en props die tot de verbeelding spreken.

Ian Wright

Is geboren in Engeland en heeft Grafisch Ontwerp gestudeerd in Londen. Zijn carrière, als illustrator beslaat 4 decennia; de late 70’s waarin hij platenhoezen illustreerde, in de jaren 80 werd Wright bekend om zijn wekelijks gepubliceerde zwart-wit portretten voor New Musical Express (NME). Zo combineerde Wright elementen uit de mode en muziek. Hij heeft samengewerkt met vele beroemdheden, zoals: Issey Miyake, Givenchy, Mike Tyson, Ian Brown, Bjork, Pete Townshend, Tony Bennet en vele anderen.

Zijn creatieve benadering maakt dat zijn werk telkens fris en vernieuwend is. Door het uitproberen en soms zelfs 'misbruiken' van nieuwe technieken komt Wright tot nieuwe bevindingen. Zo bestaat het door hem gemaakte portret, genaamd 'Grandmaster Flash' geheel uit zout. Dit ter illustratie van het laatste nummer 'White Lines' (cocaine) op de grammofoonplaat. Hij maakte gebruik van kopieerapparaten, waarbij hij kleurentoners verwisselde en kleurlagen van verschillend artwork over elkaar heen legt.

Zoals Wright zelf zegt:

'Playfulness is important to me; I’m motivated by trying to push my work somewhere new. Somewhere else. Really, I’m interested in what could be. I sometimes reach that point by making mistakes and generally misusing technology and I often arrive at solutions by accident. I prefer to let the materials I use influence the outcome. I’m looking forward to what happens next.'

Wright heeft klanten als: The New Yorker, Sunday Times Magazine, New Scientist, Teh Observer, The Guardian, Creative Design, Screen International, Campaign Magazine, The London Evening Standard Magazine, Fader, XLR8R, The Art Book 2003, The Independent on Sunday etc.

Exposities

Londen; Design Museum (2007), de Exposure Gallery (2007), de Cosh Gallery (2007), Rosemary Gardens (2005) en Pentagram Gallery (2005). In New York; the Reed Space (2006), Times Square (2006), Mass Production at The Christopher Henry Gallery (2006) en Issey Miyake (2002). In Hong Kong; Agnes B Libarie Gallery (2007) en Hong Kong Center Wanchai (2005). In Tjechische Republiek; onder andere op de 22e International Biennale of Graphic Design (2006).

Martin Pyper

Pyper is geboren in Bristol, Engeland en opgegroeid in Frankrijk. Daar is zijn interesse in design en illustratie opgewekt. Na zijn studie aan de kunstacademie in Engeland is hij naar Nederland gekomen waar hij alweer zo’n 23 jaar woont en werkt. Als designer/ art director bij bureaus als VBAT, PPGH/JWT en FHV/BBDO. Hij is ook mede-initiatiefnemer van design event 'Mind the Gap'. Sinds 2005 heeft hij z’n eigen 'me studio' en schrijft dagelijks een blog.

Geïnspireerd door het het jaren ‘80 werk van Studio Dumbar (Holland Festival), van Anton Beeke en vele anderen maken dat Martin Pyper een onconventionele benadering heeft. Zijn ‘tactile' typografische affiche, waarbij hij gebruik heeft gemaakt van duizenden spelden, is daar een prachtig voorbeeld van.

‘It is a perfect antidote to the crazy deadlines and usual design work I do sitting behind the Mac, this stuff slows me down, makes me think about materials, the structure, feeling and way type works in the real physical world, back to the roots of typography before the digital age, but also combined with the digital age.’

Van zijn hand zijn ook o.a. de affiches van o.a. Het Nationale Ballet, Het Muziektheater Amsterdam, Sugar Factory en FotoFestival Naarden. Meerdere nominaties en prijzen staan op zijn naam, waaronder 'de best verzorgde boeken' (2009 & 2010), finalist Dutch Design Awards (2009) en de Chigaco International Poster Biennial (2010). Pypers werk is opgenomen in de collectie van het Stedelijk Museum in Amsterdam.

Meer zien en weten van Pyper's werk en design blog, zie:
www.mestudio.info
www.postersinamsterdam.com/interview_martin_pyper.html
www.idnworld.com/creators/?id=MeStudio
www.thisiscolossal.com/2011/02/martin-pyper-pins-and-needles

Hansje van Halem

Hansje van Halem is Grafisch Ontwerpster, docente aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht en aan de Koninklijke Academie Beeldende Kunsten Den Haag. Ze geeft lezingen en haar werk is in vijf Nederlandse musea opgenomen in hun collectie, onder andere Stedelijk Museum in Amsterdam, van Abbemuseum in Eindhoven en Museum of the Image (MOTI) in Breda.

Na het afronden van haar studie Grafisch Ontwerp (2003) aan de Gerrit Rietveld Academie begon zij direct voor zichzelf te werken. En met succes. Zo kreeg Van Halem onder andere de opdracht om het ontwerp voor de Nederlandse postzegel te bedenken en ontwierp zij meerdere boeken.

‘Ik stel het uitzoeken van een papiersoort voor boeken altijd vreselijk uit. Ik ben er in zekere zin ook bang voor: het is heel bepalend voor het totale ontwerp. Ik probeer zo specifiek mogelijk uit te leggen wat ik voor ogen heb, hoe het moet aanvoelen, hoe het moet schitteren of dof moet zijn, dat het niet mag piepen tussen mijn vingers, neem voorbeelden mee van rare papierrestjes of oude boeken die ik heb liggen, en laat mij vervolgens vertellen wat er in de buurt komt.’

Haar specialismen zijn grafisch-, boekontwerp en typografie. Zij tekent alfabetten door lijnen aan elkaar te weven waardoor lettervormen ontstaan.

Tevens is zij initiatiefneemster van Schrank8; een vitrinekast dat als platform dient voor grafisch ontwerpers. Sinds 2010 nodigt zij een ontwerper uit, zijn of haar werk gedurende een maand te presenteren, in haar huiskamer. Zie www.schrank8.blogspot.nl

Meerdere nominaties en prijzen staan op haar naam, waaronder Most Beautiful Books 2007 – CO-OPs / Interterritorial explorations in art and science (2008), Best Photography Books of the Year (2010) en als finalist Graphic Design, Dutch Design Awards (2011).

René Put & Rianne Petter

René Put vormt samen met Brigitte Gootink het ontwerpbureau PutGootink. Hij werkt aan zeer uiteenlopende projecten, waaronder het ontwerpen van boeken, catalogi, affiches, postzegels, campagnes en het inrichten van tentoonstellingen. Daarnaast is hij docent grafisch ontwerpen aan de Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam.

Rianne Petter is grafisch ontwerper en heeft opdrachten uit zowel het culturele als commerciële circuit, waaronder kunstinitiatieven, festivals en mode. Daarnaast heeft ze periodiek les gegeven aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam.

Poster No 524 is een boek over de analyse van beeldelementen, over visuele communicatie en de publieke ruimte, voor studenten, ontwerpers en andere creatieven. Het betreft een eigenzinnig en stimulerend onderzoek naar de functie en beeldtaal van affiches. Grafisch ontwerpers René Put en Rianne Petter hebben onderzoek gedaan naar het medium affiche. Zij brengen de algemene betekenissen van affiches en beeldcultuur aan het licht, waarvoor drie maanden lang, alle affiches door hen zijn verzameld die in de stad Amsterdam verspreid zijn. Een totaal van maar liefst 523 verschillende affiches! Deze verzameling is nauwgezet bestudeerd en gedeconstrueerd, elementen onderzocht, geïsoleerd en weer opgebouwd. De teksten van Jeroen Boomgaard en Jouke Kleerebezem geven context en verdieping aan zowel de particuliere aanpak van Put en Petter, als aan de huidige en historische betekenis van affiches in de openbare ruimte. Hun gezamenlijk onderzoek is mede tot stand gekomen met steun van het Fonds BKVB (2009/2010).

Bekijk de foto's van Papier Hier 2012 op Flickr